Nieuws
Categorie | evenementen
Marjella Lecourt (Datamaran): Campus Fryslân is uniek in de wereld
E-commerce is overal. De webwinkels buitelen over elkaar heen. In een zwaar competitieve markt, moeten ze vechten om in de media, tijdslijnen en inboxen van consumenten zichtbaar en onderscheidend te zijn. Met behulp van data, de nieuwste technologie en AI werken ze aan een optimale, veilige en duurzame klantreis. Maar hoe doen ze dat? En welke trends en uitdagingen komen ze tegen? In deze serie laten we de sprekers van Connect 2025 aan het woord over het thema van deze editie: e-commerce.
Hoewel… e-commerce is niet echt het onderwerp van Marjella Lecourt. Ze is CEO en medeoprichter van Datamaran, een internationale onderneming die bedrijven helpt om strategische keuzes te maken op het gebied van duurzaamheid. Op basis van verschillende soorten data over wet- & regelgeving, media en reputatie en jaarverslaglegging van bedrijven en organisaties, creëren ze inzicht en een manier van aanpak op meer dan 400 materiële thema’s. Marjella: “De software van Datamaran vormt zo een lens waarmee ondernemingen gericht naar kansen en bedreigingen op het gebied van duurzaamheid kunnen kijken. En zo de juiste keuzes kunnen maken om te voldoen aan de Europese richtlijnen.”
Wet- en regelgeving kan ook een vriend zijn
E-commerce is dus niet echt haar business. Toch zijn er raakvlakken. Bijvoorbeeld als het gaat om duurzaamheid, de ESG-aspecten van de klantreis. En in het verlengde daarvan als gaat om het voldoen aan richtlijnen, en consumenten verwachtingen. Maar waar veel e-commerce bedrijven last hebben van wet- en regelgeving, noemt Marjella ze ‘een vriend’. “Meestal lopen wet- & regelgeving achter de feiten aan. Dan lijkt het innovatie te remmen. Op het gebied van duurzaamheid loopt de Europese wetgeving voor op het bedrijfsleven. De Europese ESG-richtlijnen (CSRD) dwingen bedrijven om duurzame keuzes te maken en daarover te rapporteren. Datamaran helpt bedrijven daarbij.”
Grote impact
De impact die dat maakt, is enorm. Marjella: “60% van onze klanten zijn grote Amerikaanse bedrijven waaronder veel e-commerce bedrijven. Maar die hebben ook Europese aandeelhouders, klanten of leveranciers. Daardoor volgen bedrijven in de VS ook de Europese richtlijnen. Er moeten nu zo’n 60.000 bedrijven aan de richtlijnen voor duurzaamheid voldoen. In 2018 waren er wereldwijd zo’n 200 bedrijven die daar in de buurt kwamen. Een enorme toename dus met een grote impact in zes jaar tijd!”
Leeuwarden als talent hub
Naast kantoren in Londen, New York en Valencia is Datamaran ook neergestreken in Leeuwarden. Dat had een praktische aanleiding vanwege Corona, maar een strategische uitwerking. Met de Campus Fryslân – de Friese tak van de Rijksuniversiteit Groningen – heeft Leeuwarden een prachtige talent hub in huis. Marjella: “De Fryslân Campus ontwikkelt expertise op het gebied van duurzaamheid en technologie. Dat is uniek in de wereld. En iets wat perfect bij onze ambities past. We hebben dus al verschillende talenten van de Campus aan het werk.”
Volop kansen voor IT-ers
ESG is een wereldwijde groeimarkt waarin, net als bij de e-commerce richting consumenten, data en technologie een belangrijke rol spelen. Voor IT-ers heeft de wereld van duurzaamheid dus veel te bieden, volgens Marjella. “Als je breed georiënteerd bent en interesse hebt in ESG, liggen er volop kansen om jezelf te ontwikkelen. Dat vraagt wel om ondernemerschap. Om creativiteit en doorzettingsvermogen. As it net kin sa’t it moat, dan moat it mar sa’t it kin. Zet dat zinnetje er maar in want dat is de mentaliteit die we zoeken.” En de mentaliteit die duurzaamheid misschien ook wel een beetje nodig heeft.