Nieuws
Categorie | evenementen
Taco Bakker (Bol.): “Er is nog veel innovatie mogelijk!”
E-commerce is overal. De webwinkels buitelen over elkaar heen. In een zwaar competitieve markt, moeten ze vechten om in de media, tijdslijnen en inboxen van consumenten zichtbaar en onderscheidend te zijn. Met behulp van data, de nieuwste technologie en AI werken ze aan een optimale, veilige en duurzame klantreis. Maar hoe doen ze dat? En welke trends en uitdagingen komen ze tegen? In deze serie laten we de sprekers van Connect 2025 aan het woord over het thema van deze editie: e-commerce. Taco Bakker is Head of Product Technical Platform bij één van de grootste e-commerce bedrijven van Europa: Bol. Na een carrière in de IT bij ING, ging hij aan de slag bij Bol. Daar is hij verantwoordelijk voor de visie en strategie van het datacenter, cloud en engineering tooling. Dus de juiste man om ons wegwijs te maken in de wereld van e-commerce.
Op het juiste moment op de juiste plek
Dat e-commerce groot is geworden, is goed te zien aan de ontwikkeling van Bol. Van een online boekenwinkel in 1999 – Bertelsmann Online – naar een B-Corp met maandelijks 25 miljoen actieve gebruikers op het platform in 2024. Die kunnen kiezen uit meer dan 50 miljoen artikelen van ruim 50.000 verkooppartners. Een explosieve groei waarvan het einde nog lang niet in zicht is, volgens Taco. “Er is nog heel veel innovatie mogelijk”, zegt hij. “De klantreis wordt steeds gerichter. Klanten verwachten een gestroomlijnde, geïntegreerde ervaring. Voor e-commerce bedrijven is het de uitdaging om met de hulp van technologie, data en AI op het juiste moment op de juiste plek te zijn voor de juiste actie.”
Blijven innoveren
Dat klinkt makkelijker dan het is. Taco: “De concurrentie in de e-commerce is hevig. Met name uit China komt concurrentie die er andere standaarden op na houden. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Die hevige concurrentie maakt dat we moeten blijven innoveren en ons onderscheiden op een veilige, duurzame klantreis.” De veranderende behoeften van nieuwe generaties is daarbij ook een belangrijke ontwikkeling. Door deze trends heen, loopt het groeiende vraagstuk van cybercriminaliteit. “Digitale criminelen worden steeds professioneler. Als e-commerce bedrijf ben je daar kwetsbaar voor. Investeren in security en compliance is voor ons essentieel om onze webwinkel veilig te houden.”
E-commerce vraagt om allrounders
Als IT-er in e-commerce moet je volgens Taco een allrounder zijn. “Je werkt met de nieuwste technologie om de klantreis en de veiligheid continu te verbeteren. Dat vraagt een breed scala aan vaardigheden en nieuwsgierigheid om die toe te passen op nieuwe technologie.” Daarmee is e-commerce een mooie omgeving voor IT-ers. “Je bent omringd door hoogwaardige technologie en professionele engineers. Je kunt in e-commerce echt groeien in je vakgebied. Want er is, zoals gezegd, nog heel veel innovatie nodig.”